Maven Publishing

Tips voor Blue Monday

Tips voor Blue Monday

#1 Dit klinkt tegenstrijdig maar: wees juist blue

Willen wat je hebt is het snelste recept voor geluk. Maar het krampachtig nastreven van geluk en positiviteit is juist het recept om diep ongelukkig en pessimistisch te worden. Wil je meer positiviteit op Blue Monday? Stap één is vooral het loslaten van krampachtige streven zoals denken 'Ik moet gelukkig zijn!' of 'Ik moet positief zijn!'Dus sta jezelf rustig toe: 'Ik mag me zo voelen als ik me nu voel', dan wordt je vanzelf veel sneller weer vrolijk.

Subtip: lucht je hart met de app Wysa (iOs/Android): Wysa is een digitale klaagpaal. Je kunt chatten met Wysa en echt communiceren over wat je kunt doen om gelukkiger te worden en minder last te hebben van die innerlijke demonen. Veel mensen zweren erbij!

#2 Geef!

Gevers zijn niet alleen gelukkiger dan niet-gevers, het blijkt ook dat ze succesvoller zijn. Zo is de kans op promotie zes keer zo groot als je een gever bent.

Hierbij dé tip om meer te geven: ga deze week met jezelf een experiment aan om impulsief te geven. Elke keer als je een spontane impuls opmerkt om iets te geven (bijvoorbeeld de rekening betalen van de lunch met je collega, boodschappen meenemen voor een dakloze of een zomaar een bloemetje te sturen) maar kort daarna je innerlijke vrek je het je weer afraadt, doe je het tóch. Je ziet vanzelf wel wat er met je gebeurt als je het doet. En geniet vooral van eventuele positieve emoties die eruit voortkomen.

#3 Blue Monday – ja, én... 

Als je merkt dat je klaagt of moppert, vervolg dan de gedachte of uitspraak met 'en...', waarna je meteen iets toevoegt waarvoor je dankbaar bent. Bijvoorbeeld: 'Wat vervelend dat het nu regent… én gelukkig zitten we droog in de auto.' Of: 'Ik ging helemaal af bij die presentatie én ik heb het wel gedurfd.' Kijk wat het je oplevert. Als je merkt dat het je goeddoet, focus op dat gevoel. Deze oefening is ook leuk om samen met iemand te doen, bijvoorbeeld met die in jouw ogen altijd klagende vriend(in).

Wouter de Jong
Wouter de Jong

Bij goed voor jezelf zorgen denken we vaak aan meer bewegen en gezond eten, maar je zit pas écht lekker in je vel als je ook mentaal sterk bent. Wouter de Jong transformeert elke bijeenkomst tot een ‘sportschool voor de geest’ waar iedereen weer opgeladen uitkomt. Gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en met ideeën uit mindfulness, compassietraining en positieve psychologie verbetert hij je mentale conditie – en dat leidt tot positieve resultaten op elk vlak in je leven. Mindgym is als een proteïne shake voor je hersenen, zelfs voor de meest nuchteren. Wouters energieke en verrassend leuke presentatie geeft je een mentale reset, met als effect meer focus, rust én energie.

Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen aanpak om effectiever met stress en druk op het werk om te gaan. Door mindfulness neemt de betrokkenheid toe zonder dat je opbrandt, kun je beter inspelen op veranderingen en ga je effectiever om met je tijd, emoties, stress en collega's. Je verhoogt de focus op het lichaam, zodat je vroegtijdig stresssignalen kunt opmerken en daar constructief op in kunt spelen. Energiemanagement voor de lange termijn dus! En...net als in de sportschool: alleen luisteren naar theorie boekt geen resultaat.

Wouter de Jong is veelgevraagd spreker en mindfulness trainer. Hij studeerde af in Nederlands recht, aansluitend volgde hij een opleiding aan de Amsterdamse toneelschool, waarna hij werkte als acteur (onder andere in GTST en Villa Achterwerk). Hij volgde meerdere opleidingen tot compassie- en mindfulnesstrainer, onder andere aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn bestseller ‘Mindgym: Sportschool voor je geest’ kwam in 2018 uit bij Maven Publishing, begin 2019 verschijnt zijn nieuwe boek ‘Mindgym Work-outs’. 


Maven Publishing