Maven Publishing
Next Nature
Hoe technologie natuur wordt

We leven in een wereld waarin we de biologie van tomaten zo nauwkeurig beheersen dat ze meer technologie zijn dan natuur. En – omgekeerd – waarin technologie (zoals het internet of de financiële markten) zo complex is dat het meer een natuurkracht lijkt dan iets wat we zelf in de hand hebben. De scheiding tussen natuur en technologie vervaagt. Voor mensen die belang hechten aan ‘de pure natuur’ zijn het dan ook verwarrende tijden. We verlangen in toenemende mate naar een romantische versie van de natuur die nooit bestaan heeft (denk maar aan de Oostvaardersplassen) en gaan steeds verder in onze zoektocht naar het natuurlijke leven (oerdieet, anyone?). 

Is dit erg? Ja: in Next Nature laat tech-filosoof en ontwerper Koert van Mensvoort zien dat de krampachtige scheiding tussen natuur en technologie niet alleen onze kijk op de huidige samenleving vertroebelt, maar ook onze toekomst ernstig belemmert. Van Mensvoort voert de lezer mee op een epische reis langs bedrijven die ademen, bossen die naar shampoo ruiken en zeemeerminnen met plastic tranen. Gaandeweg ontvouwt zich een compleet nieuw wereldbeeld dat niet alleen realistischer, maar ook oneindig veel creatiever, spannender en mooier is. 

Aan de hand van talloze spraakmakende voorbeelden en wetenschappelijke inzichten laat Van Mensvoort zien dat technologie niet alleen voort- komt uit natuur (álles was ooit natuur) maar dat succesvolle technologie ook altijd weer onderdeel wordt van de natuur. Als we de grote uitdagingen van ons huidige tijdperk het hoofd willen bieden moeten we niet terúg maar voorúit naar de natuur. 

Koert van Mensvoort is multimediaal kunstenaar en filosoof, voorzitter van het Next Nature Network en geeft wereldwijd lezingen. Eerder werk van hem was o.a. de NANO Supermarkt (met nanotechnologische producten die binnen tien jaar op de markt kunnen komen), de documentaire Daddy! The Woods Smell of Shampoo, het omstreden (en naar later bleek fictionele) schoenenmerk Rayfish.com, dat bio-customized sneakers maakte, en Het kweekvleeskookboek

Next Nature
Koert van Mensvoort
Koert van Mensvoort

We leven in een wereld waarin we de biologie van tomaten zo nauwkeurig beheersen dat ze meer technologie zijn dan natuur. En – omgekeerd – waarin technologie (zoals het internet of de financiële markten) zo complex is dat het meer een natuurkracht lijkt dan iets wat we zelf in de hand hebben. De scheiding tussen natuur en technologie vervaagt. Voor mensen die belang hechten aan ‘de pure natuur’ zijn het dan ook verwarrende tijden. We verlangen in toenemende mate naar een romantische versie van de natuur die nooit bestaan heeft (denk maar aan de Oostvaardersplassen) en gaan steeds verder in onze zoektocht naar het natuurlijke leven (oerdieet, anyone?).

Is dit erg? Ja: in Next Nature laat tech-filosoof en ontwerper Koert van Mensvoort zien dat de krampachtige scheiding tussen natuur en technologie niet alleen onze kijk op de huidige samenleving vertroebelt, maar ook onze toekomst ernstig belemmert. Van Mensvoort voert je mee op een epische reis langs bedrijven die ademen, bossen die naar shampoo ruiken en zeemeerminnen met plastic tranen. Gaandeweg ontvouwt zich een compleet nieuw wereldbeeld dat niet alleen realistischer, maar ook oneindig veel creatiever, spannender en mooier is.

Aan de hand van talloze spraakmakende voorbeelden en wetenschappelijke inzichten laat Van Mensvoort zien dat technologie niet alleen voortkomt uit natuur (álles was ooit natuur), maar dat succesvolle technologie ook altijd weer onderdeel wordt van de natuur. Als we de grote uitdagingen van ons huidige tijdperk het hoofd willen bieden, moeten we niet terúg maar voorúit naar de natuur.

Koert van Mensvoort is multimediaal kunstenaar en filosoof, voorzitter van het Next Nature Network en geeft wereldwijd lezingen. Eerder werk van hem was o.a. de NANO Supermarkt (met nanotechnologische producten die binnen tien jaar op de markt kunnen komen), de documentaire Daddy! The Woods Smell of Shampoo, het omstreden (en naar later bleek fictieve) schoenenmerk Rayfish.com, dat bio-customized sneakers maakte, en Het kweekvleeskookboek.


Inkijkexemplaar
  • Klik hier om het inkijkexemplaar te downloaden in PDF formaat.
Aantal pagina's
ISBN
  • 978 94 9249 370 5
Vormgeving
  • Scherpontwerp
Vertaler
Originele titel
Maven Publishing