Maven Publishing

Koert van Mensvoort

Koert van Mensvoort
Wil je deze persoon uitnodigen voor een lezing of workshop?

We leven in een wereld waarin we de biologie van tomaten zo nauwkeurig beheersen dat ze meer technologie zijn dan natuur. En – omgekeerd – waarin technologie (zoals het internet of de financiële markten) zo complex is dat het meer een natuurkracht lijkt dan iets wat we zelf in de hand hebben. De scheiding tussen natuur en technologie vervaagt. Voor mensen die belang hechten aan ‘de pure natuur’ zijn het dan ook verwarrende tijden. We verlangen in toenemende mate naar een romantische versie van de natuur die nooit bestaan heeft (denk maar aan de Oostvaardersplassen) en gaan steeds verder in onze zoektocht naar het natuurlijke leven (oerdieet, anyone?).

Is dit erg? Ja: in Next Nature laat tech-filosoof en ontwerper Koert van Mensvoort zien dat de krampachtige scheiding tussen natuur en technologie niet alleen onze kijk op de huidige samenleving vertroebelt, maar ook onze toekomst ernstig belemmert. Van Mensvoort voert je mee op een epische reis langs bedrijven die ademen, bossen die naar shampoo ruiken en zeemeerminnen met plastic tranen. Gaandeweg ontvouwt zich een compleet nieuw wereldbeeld dat niet alleen realistischer, maar ook oneindig veel creatiever, spannender en mooier is.

Aan de hand van talloze spraakmakende voorbeelden en wetenschappelijke inzichten laat Van Mensvoort zien dat technologie niet alleen voortkomt uit natuur (álles was ooit natuur), maar dat succesvolle technologie ook altijd weer onderdeel wordt van de natuur. Als we de grote uitdagingen van ons huidige tijdperk het hoofd willen bieden, moeten we niet terúg maar voorúit naar de natuur.

Koert van Mensvoort is multimediaal kunstenaar en filosoof. Hij is voorzitter van het Next Nature Network. Eerder werk van hem was o.a. de NANO Supermarkt (met nanotechnologische producten die binnen tien jaar op de markt kunnen komen), de documentaire Daddy! The Woods Smell of Shampoo, het omstreden (en naar later bleek fictieve) schoenenmerk Rayfish.com, dat bio-customized sneakers maakte, en Het kweekvleeskookboek. Daarnaast geeft van Mensvoort regelmatig workshops, keynotes en trainingen aan bedrijven en organisaties.


Maven Publishing