Maven Publishing
'Bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord.'
Hoe verzinnen ze het?
Hoe verzinnen ze het?
Bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord

‘Foutje, bedankt’ • ‘Melk. De witte motor’ • de supermarktmanager van Albert Heijn • ‘Even Apeldoorn bellen’ • ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’ • ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ • ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ • de zwanen van KLM

Het zijn stuk voor stuk reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen en die zich verankerd hebben in onze cultuur. Hoe verzin je die en wat maakt ze zo sterk?

Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. Hoe verzinnen ze het? biedt de lezer waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een unieke kijk achter de schermen van de reclamewereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden?

Inclusief spoedcursus: Zo bedenk je een ijzersterke slogan

Met top 100 meestgebruikte reclamezinnen op sociale media

Jaap Toorenaar is reclameman en publicist. Hij is mede- bedenker van de Calvé-pindakaas-commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’ en ‘De maatschappij. Dat ben jij’. Hij schreef columns voor HP/De Tijd. Van Toorenaar verschenen eerder de bestsellers Mijn moeder zei altijd en Mijn vader zei altijd.


Jaap Toorenaar
Jaap Toorenaar

‘Foutje, bedankt’ • ‘Melk. De witte motor’ • de Supermarktmanager van Albert Heijn • ‘Even Apeldoorn bellen’ • ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’ • ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ • ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ • De zwanen van KLM

Het zijn stuk voor stuk reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen en die zich verankerd hebben in onze cultuur. Hoe verzin je die en wat maakt ze zo sterk?

Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. Met het boek Hoe verzinnen ze het? biedt Jaap waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een unieke kijk achter de schermen van de reclamewereld en bovenal veel leesplezier en een feest van herkenning. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden? Jaap is veelgevraagd spreker en deelt zijn meest waardevolle lessen met het publiek.

Jaap Toorenaar is reclameman en publicist. Hij is mede-bedenker van de Calvé-pindakaas-commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’ en ‘De maatschappij. Dat ben jij’. Hij schreef columns voor HP/De Tijd. Van Toorenaar verschenen eerder de bestsellers Mijn moeder zei altijd en Mijn vader zei altijd. Ook geeft hij regelmatig workshops, trainingen en keynotes voor bedrijven en organisaties.



ISBN
  • 978 94 9249 349 1
Vormgeving
  • Studio Ron van Roon
Maven Publishing