Maven Publishing
‘Prachtig boek… fascinerend, met hele mooie verhalen over denkfouten in hedendaags ontwerp.’
SPIJKERS MET KOPPEN
’Hilarische en herkenbare verzameling ergernissen in de omgang met wekkerradio’s, televisies, kookplaten, chipcards, navigatiesystemen en andere verworvenheden van de digitale wereld.’
NRC HANDELSBLAD
'Verplicht leesvoer voor aankomende ontwerpers.'
TU DELTA
Hoe moeilijk kan het zijn?
Jasper van Kuijk fileert denkfouten in hedendaags ontwerp

Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Het is vaak lastig er de vinger op te leggen; je kunt de kwaliteit van een ontwerp namelijk niet (alleen) beoordelen op het uiterlijk. Eigenlijk zoals je ook een boek niet moet beoordelen op basis van het tekstje achterop.

Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten. Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Met

Hoe moeilijk kan het zijn? wijst Van Kuijk de weg naar een gebruiksvriendelijkere, intuïtievere en beter ontworpen wereld.


Jasper van Kuijk is cabaretier, colum­nist én universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Hij schrijft wekelijks de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ voor

de Volkskrant. In 2010 won Van Kuijk het cabaretfestival Cameretten en promoveerde twee weken later op een onderzoek naar hoe makers van consumentenelektronica omgaan met gebruiksgemak. 

Hoe moeilijk kan het zijn?
Jasper van Kuijk
Jasper van Kuijk

Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Jasper van Kuijk maakt op humoristische wijze inzichtelijk wat er mis gaat en welke ontwerpprincipes hieraan ten grondslag liggen, of hadden moeten liggen

Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten. Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Jasper leert je met zijn amusante en ontspannen stijl waarom innovatieprocessen zo vaak ontsporen, hoe knap het is als het wél goed gaat én dat er vaak ook om te lachen valt als dat niet het geval is.

Jasper van Kuijk is cabaretier, schrijft wekelijks de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ voor de Volkskrant en is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. In 2010 won hij het cabaretfestival Cameretten en twee weken later promoveerde hij op zijn proefschrift over hoe fabrikanten van consumentenelektronica in de praktijk omgaan met gebruiksgemak. Eerder schreef hij ook het boek 'Hoe moeilijk kan het zijn?' en in 2019 verschijnt zijn boek ‘Ligt het nou aan mij?’

'Gebruiksgemak’ is zijn middle name. Hij is een eenmansconsumentenbond, de „lakmoesproef” van elk product.’ – NRC HANDELSBLAD

Fotocredit: Els Zweerink.

Andere boeken van Jasper van Kuijk
Inkijkexemplaar
  • Klik hier om het inkijkexemplaar te downloaden in PDF formaat.
Aantal pagina's
ISBN
  • 978 94 9249 309 5
Vormgeving
  • Moker Ontwerp
Vertaler
Originele titel
Maven Publishing