Maven Publishing

Ligt het nou aan mij?

Gebruiksgericht ontwerpen met cabaretier en industrieel ontwerper Jasper van Kuijk en vrienden.
  • 07 juni 2019
  • 20.00 uur, IJ zaal
  •  
  • Toegang is gratis
  • Reserveren is verplicht
  •  
  • Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam

Een avond over hoe je producten, diensten en systemen maakt die gebruikers niet tegenwerken maar juist helpen. Inclusief presentatie van het nieuwe boek van de Volkskrant-columnist Jasper van Kuijk: Ligt het nou aan mij?

We hebben het allemaal weleens gedacht bij een onwillige kaartautomaat, als de televisie lastiger opstart dan de gemiddelde kerncentrale of wanneer DigiD je wachtwoord maar blijft weigeren: ligt het nou aan mij, of is dit gewoon een heel slecht ontwerp? Goed nieuws: het ligt niet aan jou.

Gebruiksgericht ontwerpen is een ontwerpstroming die ernaar streeft producten te maken die aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van gebruikers. Op deze avond krijg je inzicht in wat gebruiksgericht ontwerpen precies inhoudt door presentaties over alle relevante principes en de leukste voorbeelden uit de praktijk.

Op vrijdagavond 7 juni zal Jasper van Kuijk naar aanleiding van zijn nieuwe boek Ligt het nou aan mij? de weg wijzen naar een gebruiksvriendelijkere, intuïtievere en beter ontworpen wereld. Aan de hand van fascinerende miskleunen deelt hij waardevolle inzichten waardoor je (nog) meer waardering krijgt voor de wél geslaagde ontwerpen. 

Te gast zijn onder meer Anna Offermansuser experience lead bij strategisch interactiebureauFabrique en Sanne Kistemaker van servicedesignbureau MuzusHet eerste exemplaar wordt uitgereikt door de Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque!

Het wordt een avond vol oplossingen, aha-momenten en bruikbare inzichten die je leven een stukje makkelijker kunnen maken. 

Hopelijk tot dan!

Toegang is gratis, graag wel aanmelden via de website.

PROGRAMMA

Gebruiksgericht ontwerpen: Principes en proces

Jasper van Kuijk geeft je inzicht in de verschillende typen ‘design’ die je zoal tegen kunt komen: design als kunst, vormgeving of oplossing. Hij laat zien bij welke stroming gebruiksgericht ontwerpen hoort en wat deze aanpak inhoudt (en waar en waarom het vaak grandioos misgaat).

Een gebruiksvriendelijke GVB-kaartautomaat

Hoe maak je een kaartautomaat waarmee alle reizigers in het Amsterdamse ov – nieuwe en ervaren, internationale en Mokumse – als vanzelf het juiste kaartje of de juiste informatie vinden? Anna Offermans, user experience lead  bij strategisch interactiebureau Fabrique, laat het zien. Veldonderzoek, gebruikstesten, prototypes, alles komt langs.

Het familiegesprek: Samen nadenken over je (financiële) toekomst

Gebruiksgericht ontwerpen gaat verder dan producten of gebruiksinterfaces. Servicedesignbureau Muzus ontwierp ‘familiegesprekken’: praatpakketten die je uitnodigen om samen met familieleden na te denken over hoe je je gezamenlijke toekomst ziet. Bijvoorbeeld op financieel vlak of op het gebied van zorgtaken. Muzus-oprichter en directeur Sanne Kistemaker laat zien hoe ze dat deden met nauwe betrokkenheid van de doelgroep.

Boekuitreiking: Ligt het nou aan mij?

Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, reikt het eerste exemplaar uit van de nieuwe bundeling van Jasper van Kuijks populaire ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’-columns. En wellicht zal Remarque ook te verleiden zijn om een parallel te trekken tussen schrijven en gebruiksgericht ontwerpen.


Jasper van Kuijk
Jasper van Kuijk

Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Jasper van Kuijk maakt op humoristische wijze inzichtelijk wat er mis gaat en welke ontwerpprincipes hieraan ten grondslag liggen, of hadden moeten liggen

Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten. Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Jasper leert je met zijn amusante en ontspannen stijl waarom innovatieprocessen zo vaak ontsporen, hoe knap het is als het wél goed gaat én dat er vaak ook om te lachen valt als dat niet het geval is.

Jasper van Kuijk is cabaretier, schrijft wekelijks de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ voor de Volkskrant en is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. In 2010 won hij het cabaretfestival Cameretten en twee weken later promoveerde hij op zijn proefschrift over hoe fabrikanten van consumentenelektronica in de praktijk omgaan met gebruiksgemak. Eerder schreef hij ook het boek 'Hoe moeilijk kan het zijn?' en in 2019 verschijnt zijn boek ‘Ligt het nou aan mij?’

'Gebruiksgemak’ is zijn middle name. Hij is een eenmansconsumentenbond, de „lakmoesproef” van elk product.’ – NRC HANDELSBLAD

Fotocredit: Els Zweerink.

Boeken
Nodig Jasper van Kuijk uit voor een lezing of workshop
Maven Publishing