Nederland in ideeën 2015

Welkom! Dit bericht is onderdeel van de online tentoonstelling Nederland in ideeën, waarin 93 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars antwoord geven op één vraag van Paulien Cornelisse:

‘Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven?’

De tentoonstelling is verspreid over 93 websites. Op deze site vind je het antwoord van Sander Ruys, de oprichter en uitgever van Maven Publishing. Je kunt onderaan dit bericht doorklikken naar het volgende antwoord, of een bezoekje brengen aan de ‘centrale hal’ van de tentoonstelling.

Underpromise and overdeliver

Een van de dingen die mij het meest opvielen toen ik begon met ondernemen, was dat je zo veel beloftes moet doen. Je belooft je investeerders dat je geld gaat verdienen, je klanten dat ze waar voor hun geld krijgen en je leveranciers dat ze op tijd betaald zullen krijgen. Je belooft je gezin dat je ondanks alle drukte voldoende thuis zult zijn, je moeder dat je haar niet zult vergeten en je werknemers dat het harde werk en het lage salaris de moeite waard zullen zijn. En impliciet beloof je je concurrenten natuurlijk een pak slaag.

Ook wordt er vanaf het begin door iedereen in je omgeving een balans bijgehouden met aan de ene kant wat je belooft en aan de andere kant wat je waarmaakt. Je begint gelukkig met een klein tegoed op de balans, het voordeel van de twijfel. Daarna is het zaak om dit tegoed zo veel mogelijk ten positieve uit te bouwen. Maar hoe doe je dit? Een belofte nakomen is namelijk als een lening die terug wordt betaald: het effect is neutraal. ‘Alles wat al verwacht is, zit verdisconteerd in de waarde,’ zal ook je boekhouder je vertellen. Voor een gevestigd bedrijf is dit misschien geen probleem, maar voor een ondernemer die iets nieuws probeert te creëren, zit er niets anders op: je moet een betere prestatie leveren dan beloofd. Je moet positief verrassen. Wie dit structureel doet oogst vele voordelen: je kunt betere afspraken maken met leveranciers, je klanten zijn talrijker en trouwer en je werknemers zijn gelukkig en gedreven. Je kunt je meer op je kernactiviteiten richten en hebt meer kans op succes.

De juiste verhouding vinden tussen wat je belooft en wat je waarmaakt is echter lastig: wie te veel belooft is even interessant maar raakt al snel oververhit en brandt op, wie te weinig belooft valt onvoldoende op en dooft langzaam uit. De meeste succesvolle ondernemers hebben met elkaar gemeen dat het voor hen een tweede natuur is om altijd nét iets beter te presteren dan van ze verwacht wordt; dan dat ze hebben beloofd. Ze voeren dit door in elk aspect van hun onderneming: of het nu gaat om een product dat net iets beter werkt dan in de beschrijving staat, een rekening die vroegtijdig betaald wordt of een evenement dat programmapunten bevat die van tevoren niet zijn aangekondigd. Dit is ook de reden dat startende bedrijven vaak zo sympathiek en inspirerend zijn. Sympathiek omdat ze zich meer bewust lijken te zijn van het vertrouwen dat ze hebben gekregen en inspirerend omdat ze er alles aan doen om hun omgeving positief te verrassen.

Ook in het dagelijks leven kun je dit nastreven. Vraag je af hoe je in elke situatie net iets meer kunt doen dan verwacht. Beloof voldoende om het voordeel van de twijfel te krijgen en los vervolgens in met rente. Underpromise and overdeliver: het is sympathiek en inspirerend en je zult zien dat alles makkelijker gaat. Ik beloof het je.

Sander Ruys

Ondernemer; oprichter Maven Publishing

Alle antwoorden zijn ook beschikbaar in boekvorm onder de titel Dit wil je weten: Wetenschappers ondernemers en kunstenaars geven adviezen voor het dagelijks leven.



Klik hier voor het volgende antwoord

Klik hier voor een bezoekje aan de centrale hal van de expositie